benzingőz

Cargineering

Cargineering

Élvezetes egyedüllét karantén idejére!

Praktikák házi olajcseréhez

2020. május 15. - Cargineering

img_20200509_201327.jpg

Tudom, az első és legfontosabb most, hogy mindenki maradjon otthon! Nem is elsősorban magunk miatt, hanem a szüleink, nagyszüleink miatt. De ezt már úgy is mindenki kívülről fújja, és tudom, hogy ilyen szép időben egyre nehezebb ezt betartani. Pláne, ha az ember szeret motorozni, aminek azért - valljuk be – az elmúlt hetek időjárása igencsak kedvezett. Nyilván, ha valahova muszáj menni, akkor a motor egy igen jó megoldás, azon ugyanis tényleg csak akkor kerülünk máshoz 1,5 méternél közelebb, ha már akkora a baj, hogy nem a korona vírus esetleges elkapása lesz a legfőbb gondunk. De ha minden terv szerint megy, akkor is kesztyű van rajtunk, általában csősál is, amit nagyon könnyű maszkként is hordani. Szóval a motoros öltözet teljesen ideális ilyen vírusos időszakban.

És ha menni kell (bolt, gyógyszertár és társai), akkor ilyen időben a motoros úgy sem a legrövidebb utat fogja választani. Viszont ismételten kérek mindenkit, hogy most még inkább figyeljen magára, mert a kisebb forgalom és a jó idő miatt (rövid szoknyák) hajlamos az ember elbambulni, és akkor könnyen megvan a baj. Ami most akár hatványozottan is baj lehet, ugyanis a kórházak tényleg csak életmentő műtéteket csinálnak. Tehát ne most törjük szilánkosra a lábunkat!

De hova is akarok kilyukadni? Hogy karantén ide vagy oda (igen, jogos: nem is karantén van csak kijárási korlátozás, de ennyi pontatlanságok hadd engedjek meg magamnak), a motoros ember bizony motorral fog közlekedni.

Igen ám, de a szezon elején illik törődni is szerencsétlen géppel. Ez ügyben kétféle világnézet él. Az egyik az őszi elrakáskori olajcserét, míg a másik a tavaszi elővételkori olajcserét vallja. Én egy fájdalmas vallomással tartozom. Bár gépészmérnök vagyok, és imádok minden járművet: HASZNÁLNI! A buherálgatásukat megcsinálom ugyan és örömmel tölt el, ha sikerülnek a kisebb műveletek, de inkább élem meg őket nyűgnek. Viszont vannak olyan teendők, amikért egyszerűen sajnálok másnak fizetni, mert azok egyszerűen, otthon is kivitelezhetők. Ezek közzé tartozik a motoron az olajcsere. Természetesen az olajszűrő és a légszűrő cseréjével együtt! Szóval én olajcsere tekintetében a tavaszi időzítés híve vagyok. Ennek az is az oka, hogy nem igazán szoktam téliesíteni a motort, ha az idő megengedi akkor a karácsonyi bevásárlást is igyekszem ezzel letudni. Megspórolva egy csomó időt és idegeskedést azzal, hogy nem kell parkolóhelyet vadásznom. Az idei olajcserével kissé megcsúsztam, mert szerelőhöz vittem a motort kétszer is. Igaz, először csak egy első-hátsó gumicsere volt, mert már nagyon ráfért. Most az új Pirellikkel sokkal jobban merem döntögetni a gépet. Nem motoszkál minden kanyarban az a fejemben, hogy csak meg ne csússzon a gumim. A második szerelőlátogatás sajnos komolyabb beavatkozásokat igényelt, és ez már tipikusan az volt, aminek én nem álltam volna otthon neki. Nevezetesen: karburátor szinkron, szelephézag állítás, vezérműlánc csere és kipufogó tömítés csere. Igazából ez utóbbi miatt vittem szerelőhöz, mert egy ideje nagyon hallhatóan kifújt a leömlőnél. De ha megnézitek a képeket, amiket Don Peti csinált, meg fogjátok érteni, hogy ez nagyon nem a teremgarázsban szétkapom és megcsinálom mutatvány kategóriája volt.

img_20200423_162735.jpg

img_20200423_172906.jpg

Szóval míg a gép Don Petinél újjászületett, addig én beszereztem a házilagos olajcseréhez kellő dolgokat.

Ehhez a Maber Kft. nyújtott hatalmas segítséget, tőlük sikerült teljesen vírus - és érintkezés mentesen megkapnom a dolgokat, egyszerűen webshopról megrendelve. Róluk annyit érdemes tudni, hogy a Shell kenőanyagok hivatalos kis - és nagykereskedői Budapest és Pest megye területén. Emellett kenéstechnikai eszközök, autóápolási termékek és kerti gépek széles palettája is megtalálható náluk.

Korábban Filep Tomi haveromtól kértem kölcsön olajszűrő leszedőt, de idénre ebbe is beruháztam és rászántam azt az 1400Ft-ot.

img_20200509_201839.jpg

Hogy ne olajozzak mindent össze a mélygarázsban, a Mabertől rendeltem egy Groz Tools márkájú teknőt is, amibe le lehet engedni az olajat, majd a művelet végén a praktikus kiöntőjével vissza tudod adagolni a fáradtat a flakonokba, és így tisztán vissza levet vinni a benzinkutakon lévő használt olaj átvevő pontokhoz. Fontos, hogy ez veszélyes hulladék! Soha ne öntsük a lefolyóban, patakba, fa alá, vagy dobjuk ki a kommunális kukába, hanem adjuk le. Ez a teknő amúgy nagyon praktikus, tipikusan az a darab, amit sóherségből nem vennék meg, mondván, hogy majd alájátszok egy szétvágott flakont a leeresztőnek. De, ha egyszer kipróbálsz egy ilyet, utána nem fogod érteni, miért szívattad magad azzal, hogy nem ezt használtad.

img_20200509_201411.jpg

Ojaból Shell Advance 10W-40 ultra 100% Syntheticet választottam, vagyis ezt dobta a Maber keresője,  a motorom alvázszáma alapján. Elégedett vagyok vele, a váltási érzet is javult miután először lecseréltem erre a motorolajat. És szépen teszi a dolgát a nyári 40°C-ban is és a téli 0°C környékén is.

Ha magunknak csináljuk a cserét, pár házi trükköt még tudok javasolni, elkerülendő a felesleges pucolásokat. Először is úgy álljunk neki, hogy a kipufogó leömlő nem meleg. Ez duplán nyereséges, mert egyrészt nem ég rá az esetlegesen ráfolyt motorolaj, valamint, ha a kipufogó hideg, akkor valószínűleg maga az olaj is az lesz, így magunkat sem fogjuk megégetni vele. Viszont a csere előtt érdemes egy pár percre járni hagyni a motort, mert kissé magasabb hőmérsékleten viszkózusabb az olaj, jobban le tud csorogni az olajteknőbe. Majd pár percig hagyjuk hűlni és utána álljunk neki a cserének. Húzzunk gumikesztyűt, vagy az erre a célra tökéletesen megfelelő, eldobható zacskóra emlékeztető kesztyűt, ugyanis elkerülhetetlen, hogy a leeresztő csavar kitekerésekor ne fröccsenjen ránk egy kis olaj. Hála a járvány miatti napi 100x -i kézmosásnak, már úgy is mindenkinek hámlik a keze, ne tetőzzük a bajt azzal, hogy még olajat is le kell vakarni a tenyerünkről.

Egy másik hasznos tipp: én mindig letakarom alufóliával az olajszűrő alatt a leömlőket, így mikor kicsavarom a szűrőt, az abból kifolyó olajat később könnyen eltávolítom a fóliával együtt, és nem kell egyesével a leömlőket tisztogatni. Ha mégis elcseppen pár csepp, akkor féktisztítóval érdemes lefújni és letörölni. Ha valami elkerüli a figyelmünket, akkor amint bemelegedett a leömlő, büdös füstöléssel fogja tudtunkra adni, hogy épp most ég rá az a pár csepp olaj.

img_20200510_181559.jpg

Hasznos kiegészítő még egy tölcsér, ami nagyban megkönnyíti a motoron található betöltő nyílásba való betalálást. Ezt én most kicsit túltoltam, mert a fullos, fedős, gégecsöves Groz tölcsér végül túl nagynak bizonyult: nem fért bele a beöntő furatába. Így egy egyszerű konyhai tölcsért kellett befognom.

img_20200510_184016.jpg

img_20200510_184030.jpg

Tehát a kellő méretet mindenképp ellenőrizzétek vásárlás előtt. Ezek mellé még olyan alap szerszám kell, mint egy 17-es kulcs, az olajleeresztő csavarjához.

Ami még meglepetés volt ebben a koronás időszakban, hogy hiánycikk a réz alátét 14-es méretben. Márpedig ilyen réz alátéttel mindenképp készüljünk, ha nem akarjuk, hogy csöpögjön a motorolaj a gépből a leeresztő furat mellett. Ezek mellett én vettem még pár gumi tömítő karikát is a beöntő csavarja alá, ahogy a motorszerelő javasolta, bár bevallom eddig egyszer sem használtam ilyet. Aztán kicsavarásnál rájöttem, hogy eddig is volt egy ilyen a beöntő alatt, és mivel soha nem könnyezett ott, úgy döntöttem, marad az eddig használt.

A csere pár perc alatt megvan, a leömlők letakarása szinte több időt vesz igénybe, mint a művelet maga. Optimistán be is ígértem egy motorozást, mondván fél óra alatt kész leszek, na ebből lett több mint kettő, de az okokról kicsit később. Egyedül az olajszűrő lecsavarása igényel némi türelmet és kézügyességet, mert a leömlők mögé be kell játszani a leszedő szerszámot. Létezik erre egy „quick and dirty” megoldás: egy csavarhúzót izomból beledöfve a szűrőbe, azzal már könnyen ki lehet tekerni. De csak óvatosan, mert ezzel biztos, hogy fog egy kis olaj kijönni a szűrőből. Ilyen esetre ismételten hasznos segítség a teknő.

Még amire érdemes gondolni az új olaj betöltésekor, hogy ha oldaltámaszon áll a gép, akkor nehogy túltöltsük. A szint ellenőrzésekor mindig döntsük függőleges helyzetbe a motort. Ez nekem legutóbb már akkor jutott eszembe, mikor a 4. liter olajat is beleöntöttem. Akkor már gyanús volt, és megnéztem a kézikönyvet, ami csak 3.8l-t írt. Úgyhogy inkább többször ellenőrizzük, mert rátölteni százszor könnyebb, mint leengedni belőle.

Szóval, hogy mi is történt, amiért elhúzódott a csere? Mint már mondtam, pár alapvető szerszám kell csak. DE! Ismételten beigazolódott, hogy minőségi munkát csak minőségi szerszámmal lehet végezni, és sajnos az én gagyi villáskulcsom nagyon nem az volt. Tehát miután meg sem akart mozdulni ilyen rövid erőkarral a csavar, jól nekifeszültem, még a motort is arrébb húztam a standeren, és sikerült vele úgy meglazítanom a csavart, hogy le is ugrott róla a kulcs, és azzal a mozdulattal letörtem egy hűtőbordát az olajteknőről…Itt azért elgondolkoztam, hogy megkeresem a két diplomámat, és fülemet-farkamat behúzva visszaviszem a BME K épületébe, hogy köszi, de nem érdemlem meg.

img_20200510_180440.jpg

Szerencsére a törési felület elég szép lett, vissza fogom tudni ragasztani. Mázli, hogy nem az ujjamat sikerült odacsípni valahová. Szóval még egy jó tanács: ne így csináljátok! Rendes racsnis kulccsal álljatok neki. Legközelebb én is azzal fogok.

Az olajcsere elvégeztével érdemes megjáratni a mocit alacsony, közepes fordulaton addig míg teljesen bemelegszik és közben figyelni, hogy nem szivárog-e valahol az olaj. Remélhetőleg minden rendben lesz. Nekem ekkor tűnt fel, hogy a szűrő alatt könnyezik. Ezért azon még húznom kellett. Ezt és a leeresztő csavart amúgy ajánlott nyomatékra húzni, aminek a helyes értéke megtalálható a kezelési kézikönyvben.

Én utolsó simításként még jól megkentem a láncot, a szintén a Mabertől beszerzett láncspray-vel. Ez is egy olyan művelet, amire kár sajnálni az időt, két perc alatt letudható, érdemes minden 2. tankolás után megejteni, és minden elkapott zivatar után. Így tudunk hosszú élettartamot biztosítani a láncnak és a hajtásnak.

Összefoglalva a tanulságokat: az időben elvégzett olajcsere a legfontosabb karbantartási művelet. Ezen nem érdemes spórolni, csak jó minőségű olajat (pl. Shell) és szűrőt (pl. Bosch) vegyetek. Magát a cserét egyszerűen otthon is elvégezhetitek, betartva a karantént és némi kis változatosságot csempészve az unalmas home office-ba. A fáradt olajat pedig mindig az erre a célra kijelölt gyűjtőhelyre vigyétek leadni!

Ha pedig nektek is szükségetek lenne valamilyen kenéstechnikai eszközre, nézzetek szét a Maber Kft. honlapján.

maber1.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://cargineering.blog.hu/api/trackback/id/tr4715652668

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása